Choroba Parkinsona

Choroba Parkinsona (skrót angielski: PD) jest drugą najczęstszą chorobą neurodegeneracyjną, objawiającą się drżeniem, sztywnością, spowolnieniem ruchowym i niestabilnością postawy. Podstawowym narzędziem terapii choroby Parkinsona jest stosowanie leków zwiększających aktywność dopaminergiczną mózgu. Niestety, wraz z upływem czasu, korzystne działanie leków zmniejsza się, objawy choroby ulegają nasileniu, natomiast u niektórych pacjentów leki mogą być źle tolerowane. Bardzo dużym problemem związanym z chorobą jest postępujące zmniejszenie samodzielności, powtarzające się upadki oraz dołączające się objawy psychiatryczne – zaburzenia pamięci i objawy depresyjne.

W związku z powyższym poszukiwane są nowe metody terapii choroby Parkinsona mające na celu zmniejszenie nasilenia objawów i poprawę jakości życia pacjentów.

W ostatnich latach badania naukowe przeprowadzone w licznych ośrodkach światowych wykazały skuteczność przezczaszkowej stymulacji magnetycznej mózgu w terapii choroby Parkinsona (skrót angielski rTMS).

choroba parkinsona

Jak działa rTMS

Systemy rTMS generują silne pole magnetyczne mające zdolność przedostawania się przez kości czaszki do kory mózgowej. W wyniku działania rTMS dochodzi do pobudzenia neuronów i ich synaps. Terapia działa także korzystnie poprzez wpływ na neuroprzekaźniki, aktywność receptorów, neuroplastyczność i neurogenezę. Stymulacja określonych obszarów kory ruchowej mózgu zmniejsza nasilenie takich objawów parkinsonowskich jak sztywność mięśniowa, zastyganie, zaburzenia chodu i postawy ciała. Ponadto przy istnieniu wskazań, terapię rTMS można wykorzystać również w celu redukcji objawów depresyjnych i zaburzeń poznawczych towarzyszących chorobie Parkinsona.

Jak przebiega terapia rTMS

W naszej Klinice w terapii choroby Parkinsona przeprowadzamy wstępnie 10 sesji terapeutycznych [5 sesji w tygodniu], ze wskazaniem rozszerzenia do 15 -20 sesji w razie dobrej wstępnej odpowiedzi klinicznej pacjenta. Każda sesja terapeutyczna trwa około 40 minut. Jednocześnie z terapią stosuje się leki przeciwparkinsonowskie. Podczas sesji rTMS pacjent siedzi komfortowo w fotelu. Jednocześnie nad określonymi okolicami mózgu umiejscawia się cewkę magnetyczną generującą szybkie impulsy magnetyczne. Impulsy te odczuwane są przez pacjenta jak delikatne pukanie, towarzyszy im także odgłos podobny do klikania. Ponieważ impulsy nie są bolesne, podczas terapii pacjent może słuchać muzyki, oglądać film lub po prostu zrelaksować się. Po każdej sesji pacjent może powrócić do swoich codziennych zadań i aktywności.

Jakie mogą być działania niepożądane terapii rTMS

rTMS jest bezpieczną metodą leczenia, przed rozpoczęciem leczenia przeprowadzana jest kwalifikacja lekarska, zaś sama terapia prowadzona jest przez wykwalifikowany personel, pod nadzorem specjalisty neurologa. W Centrum Med_Art kwalifikację i terapię przeprowadza dr n. med. Michał Fila, specjalista neurolog posiadający wieloletnie doświadczenie w leczeniu choroby Parkinsona i innych schorzeń neurologicznych.

Kto nie powinien korzystać z terapii rTMS

Zdecydowana większość osób, u których przeprowadzana jest terapia, nie doświadcza żadnych objawów niepożądanych. Niektórzy pacjenci mogą odczuwać podczas terapii dyskomfort (uczucie pieczenia, mrowienia, pulsowania w miejscu przyłożenia cewki, na skórze głowy lub twarzy) . Terapia rTMS jest przeciwwskazana u osób z rozpoznaniem padaczki, neurostymulatorem, metalowymi elementami wszczepionymi w okolicę głowy lub karku.

Konsultacje

Przed rozpoczęciem terapii specjalista neurolog przeprowadza konsultację, aby ocenić czy terapia będzie dla pacjenta odpowiednia i bezpieczna. Jeśli masz pytania lub jesteś zainteresowany kwalifikacją do terapii zadzwoń pod numer:

+48 698 648 521

napisz maila: medart.centrumpsychiatrii@gmail.com lub wypełnij formularz kontaktowy (zakładka KONTAKT). Na pytania odpowie nasz ekspert

Dr n. med. Michał Fila